By Tracey

18 February 2025 - 05:51

မျှဝေပါ
Child learns to write, in English classes at the British Council

ကလေးများသည် ၎င်းတို့ ပထမဆုံး အက္ခရာ သို့မဟုတ် စကားလုံးများ မရေးမီ သူတို့ စာရေးသည့် ခရီးလမ်းကို ရှည်ကြာစွာ လျှောက်လှမ်းလာခဲ့ကြပါသည်။ မိဘများအနေဖြင့် အထူးသဖြင့် ၎င်းတို့သည် အင်္ဂလိပ်ဘာသာဖြင့် ရေးတတ်ရန် သင်ယူနေပါက – ကလေးများ စာရေးနည်းကို အခြေခံနားလည်နိုင်စေရန် ကူညီပေးသည်။  

စကားလုံးများရေးသည့်အခါ ကျွန်ုပ်တို့၏အတွေးအခေါ်ကို မြင်သာအောင် ပြုလုပ်နေကြသည်။ သို့သော် ကလေးများသည် ဂိမ်းများတွင် သို့မဟုတ် ကခြင်းနှင့် တေးဂီတဖန်တီးခြင်းတို့ဖြင့်လည်း ၎င်းတို့ အတွေးအခေါ်များကို ဖော်ပြကြသည်။ ဒါမှမဟုတ် ဆေးရောင်ခြယ်ခြင်း ဒါမှမဟုတ် ပုံဆွဲခြင်း‌တွေကို အသုံးပြုနိုင်ပါတယ်။ ငယ်ရွယ်သောကလေးများသည် ၎င်းတို့၏အတွေ့အကြုံများနှင့် စိတ်ကူးများကို ယင်းနည်းလမ်းများဖြင့် ကိုယ်စားပြုသည့်အခါ ၎င်းတို့သည် ပစ္စုပ္ပန်တွင် မရှိသောအရာများကို တွေးခေါ်နိုင်စွမ်းဖြစ်သည့် စိတ်ကူးယဉ်တွေးခေါ်မှုကို ဖွံ့ဖြိုးလာစေသည်။ နောက်ဆုံးတွင်၊ စိတ်ကူးယဉ်တွေးခေါ်မှုမှ သင့်ကလေးကို စာရေးတတ်စေရန် ကူညီပေးပါသည်။ 

သင့်ကလေးသည် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ပစ္စည်းများပေါ်တွင် အာရုံစိုက်ထားတည့် အတွေးအာရုံတို့မှ စိတ်ကူးယဉ်တွေးခေါ်မှုသို့ ရွေ့လျားသွားပုံ 

ဘာသာစကားသည် အတွေ့အကြုံများနှင့် စိတ်ကူးများကို ကိုယ်စားပြုရန်အတွက် စိတ်ကူးစိတ်သန်း တွေးခေါ်မှု နည်းလမ်းတစ်ခုဖြစ်သည်။ ဥပမာ၊ ကြောင်တစ်ကောင်ကို မြင်ရတဲ့အခါ ကြောင်တစ်ကောင်လို့ ပြောနိုင်ပါတယ်။ "fluffy animal with four legs" လို့ ပြောစရာမလိုပါဘူး။ ဒီလို အမွှေးတွေပါတဲ့ တိရိစ္ဆာန်မျိုးကို ကိုယ်စားပြုဖို့ ‘cat’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးကို သင်ထားပါတယ်။  
 
ဘာသာစကားဟာ အတွေးအခေါ်တွေနဲ့ ဆက်သွယ်ခွင့်ပေးထားတယ်။ ဒီနေရာမှာ ကြောင်မရှိတဲ့အခါ အဲ့ဒီကြောင်အကြောင်းကို ပြောဆိုနိုင်တယ်။ အဲ့ကြောင်က အရင်ပတ်က ဘာလုပ်ခဲ့တယ်ဆိုတာ ရေးနိုင်တယ် ဒါမှမဟုတ် ကြောင်အကြောင်း စာအုပ်တစ်အုပ် ဖတ်နိုင်တယ်။ ဒါမှမဟုတ် သူငယ်ချင်းတစ်ယောက်က သူတို့ရဲ့ အိမ်မွေးကြောင်အကြောင်း ပြောနေတာကို နားထောင်နိုင်ပါတယ်။ 

ကလေးငယ်တစ်ဦးက ခြံစည်းရိုးပေါ်မှာ ထိုင်နေတဲ့ အမွှေးတွေနဲ့ အရာတစ်ခုကို တွေ့ရင် အဲဒါကို ကြောင်တစ်ကောင်လိုမျိုး သရုပ်ပြပြီးဖြစ်ဖြစ် ကြောင်ပုံဆွဲပြီးတော့ဖြစ်ဖြစ် ကိုယ်စားပြုနိုင်ပါတယ်။ ကလေးက 'ကြောင်' ဆိုတဲ့ စကားလုံးကိုလည်း ပြောနိုင်ပါတယ်။ ဒီအရာတွေအားလုံးက အမှန်တကယ်ရှိနေတဲ့ ရုပ်ဝတ္ထုကို ကိုယ်စားပြုတဲ့ စိတ်ကူးယဉ် အတွေးတွေကို အသုံးပြုရမယ့် နည်းလမ်းတွေအားလုံးပါပဲ။  

စာရေးတတ်ရန် သင်ယူခြင်း အဆင့်လေးဆင့် 

ကလေးတွေ စာရေးတတ်လာတဲ့အခါ စကားလုံးတစ်လုံးမှာ ကြားရတဲ့အသံတွေကို ကိုယ်စားပြုဖို့ စာလုံးတွေကို အသုံးပြုကြပါတယ်။ ဆိုလိုတာက ကလေးတွေ စာမရေးမီ အင်္ဂလိပ်လို ခိုင်ခိုင်မာမာ ပြောဆိုနိုင်ဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။ အင်္ဂလိပ်စကားလုံးက မရေးသားခင် ဘယ်လိုအသံထွက်နေတယ်ဆိုတာ သူတို့သိဖို့လိုပါတယ်။ စာရေးတတ်ဖို့ သင်ယူခြင်းက ဒီလိုမျိုးပါ– 

  • အဆင့် 1. မြင်ခြင်း- သင့်ကလေးက ခြံစည်းရိုးပေါ် အမွှေးတွေနဲ့ အရာကို တွေ့သွားတယ်။ အဲ့ဒါဘာလဲ။ 
  • အဆင့် 2. လုပ်ဆောင်ခြင်း- သင့်ကလေးငယ်က အဲ့အမွှေးတွေနဲ့ အရာကို ဖော်ပြနိုင်ဖို့ (ကခြင်း၊ ပုံဆွဲခြင်း၊ အရပ်ထုပြခြင်း၊ mime၊ ဆေးခြယ်ခြင်း) လိုမျိုး နည်းလမ်းမျိုးစုံနဲ့ ကြိုးစားပါတယ် 
  • အဆင့် 3. နားထောင်ခြင်း- သင့်ကလေးက အမွှေးရှိတဲ့ အရာကို လူတွေ ဖော်ပြတဲ့အခါ ပြောနေတဲ့ စကားလုံးတွေကို ကြားပါတယ်/kæt/။ ဒီလို အမွှေးရှိတဲ့ အရာကို ဖော်ပြဖို့ 'cat' ဆိုတဲ့ စကားလုံးကို သုံးရမယ်ဆိုတာ စပြီး သိလာပါတယ်။ 
  • အဆင့် 4. စာဖတ်ခြင်းနှင့် စာရေးခြင်း - သင့်ကလေးသည် အင်္ဂလိပ် စကားလုံး /kæt/ကို အသံဖြင့် ကိုယ်စားပြုသည့် c-a-t (စီ-အေ-တီ) ဆိုသည့် အက္ခရာများအား စတင်နားလည်လာသည်။  

ကျွန်ုပ်တို့ ကလေးတွေကို စာ စတင်ရေးသားဖို့ တွန်းအားပေးတယ်။ ဒါပေမယ့် မြင်တဲ့အတိုင်း စာရေးတယ်ဆိုတာက နောက်ဆုံးအဆင့်ပါ။ ကလေးတွေကို စာရေးဖို့ သင်ရန် အဆင့် 2 နဲ့ 3 တွေကို ကျော်မပစ်ပါနဲ့။ ကလေးတွေရဲ့ အတွေးအခေါ်တွေ ဖွံ့ဖြိုးလာဖို့က ဒီအဆင့်တွေက အဓိက ကျပါတယ်။ 

သင့်မျှော်လင့်ချက်တွေက ကျိုးကြောင်း သင့်တော်ရဲ့လား။ 

စာဘယ်လိုရေးရမယ်ဆိုတဲ့ လုပ်ငန်းစဉ်ကို သိလာရင် သင့်ကလေးရဲ့ ဖွံ့ဖြိုးမှု အဆင့်တွေနဲ့ ဘယ်လို အံဝင်ခွင်ကျ မျှော်လင့်ထားနိုင်မယ်ဆိုတာ ကူညီပေးပါတယ်။ ကလေး အရမ်းငယ်သေးရင် သူတို့ရဲ့ စိတ်ကူးယဉ်ဆန်တဲ့ အတွေးတွေက ဖွံ့ဖြိုးနေဆဲ ဖြစ်ပါတယ်။ ဒါကြောင့် အထူးသဖြင့် ကလေးငယ်တွေ အင်္ဂလိပ်စာကို စပြီး လေ့လာကာစဆိုရင် --  သူတို့ စာရေးနိုင်ဖို့ စာလုံးတွေကို ကူးပြီး ချရေးခိုင်းတယ်ဆိုတာ အဓိပ္ပာယ် မရှိပါဘူး။ ဒါကြောင့် သင့်ကလေးက ကျောင်းမှာ စာ စပြီး မရေးသေးဘူးဆိုရင် စိတ်မပူပါနဲ့။ သူတို့က အင်္ဂလိပ်လို ဘယ်လို ပြောဆို ဆက်သွယ်ရမယ်ဆိုတဲ့ အခြေခံကို လေ့လာဖို့အတွက် တည်ဆောက်နေလို့ပါ။ 

သင့်ကလေးငယ်ကို အင်္ဂလိပ်စာ ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်စေရန် ကူညီပေးနိုင်တဲ့ အကြံပြုချက်များ 

အရမ်းငယ်တဲ့ ကလေးတွေက ဘာသာစကား အသစ်တစ်ခုကို လိုအပ်လာရင် ဒါတွေကို သိနိုင်ဖို့ အချိန်လိုပါတယ်။ ကလေးတွေက သီချင်း၊ ကဗျာနဲ့ ပုံပြင်တွေလိုမျိုး ဘာသာစကား ကြွယ်ဝတဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်တစ်ခုမှ နစ်မြှုပ်နေပြီး အင်္ဂလိပ်စာ ဘယ်လိုရေးရမယ်ဆိုတာ လေ့လာပါတယ်။ ကလေးများသည် ဘာသာစကားနှင့် အဆက်မပြတ်ထိတွေ့ခြင်းအားဖြင့် စကားပြောဆိုခြင်းနှင့် စာရေးခြင်းဖြင့် အရာဝတ္ထုများကို ကိုယ်စားပြုရန် ဘာသာစကားအသစ်ကို စတင်အသုံးပြုကြသည်။ သင့်ကလေးငယ် အင်္ဂလိပ်လို စာဖတ်ခြင်းနှင့် စာရေးခြင်းတို့ကို စိတ်ဝင်စားလာစေဖို့ ကူညီပေးနိုင်တဲ့ နည်းလမ်းတွေက ဒီမှာပါ- 

  • ​​​အင်္ဂလိပ် ပုံပြင်တွေ အတူတူ ဖတ်ကြည့်ပါ ။ ကလေးပုံပြင်တွေဟာ အဓိပ္ပာယ်ပြည့်ဝတဲ့ ကလေးတွေနဲ့ ရင်းနှီးတဲ့ဘာသာစကားနဲ့ ပြည့်နေပြီး စွဲမက်စရာကောင်းတဲ့ စကားလုံးတွေနဲ့ ပြည့်နေပါတယ်။ မူလတန်းအရွယ် ကလေးငယ်များအတွက် အင်္ဂလိပ်ဘာသာနဲ့ ရွေးချယ်စရာ စာအုပ်တွေကို ဒီမှာကြည့်နိုင်ပါတယ်

  • ကလေးတွေအတွက် အင်္ဂလိပ်သီချင်းတွေနဲ့ ကဗျာတွေ သီဆိုပါ။ သီချင်းတွေနဲ့ ကဗျာတွေကနေ သင့်ကလေးငယ်ကို အင်္ဂလိပ် ဘာသာစကားနဲ့ ရင်းနှီးနေပါစေ။ British Council ရဲ့ Learn English Kids က သင်စတင်ရာမှာ ကူညီပေးနိုင်တဲ့ သီချင်းတွေ အများကြီးပါတဲ့ အခမဲ့ ဝဘ်ဆိုက်တစ်ခု ဖြစ်ပါတယ်။ 

  • အခန်းထဲမှာ တူတူ ပတ်ကကြမယ်။ ဒါက အင်္ဂလိပ်စာရေးတာနဲ့ ဘယ်လို ဆက်စပ်နေလဲလို့ တွေးနေမိမယ်။ ကခုန်ခြင်းနဲ့ လှုပ်ရှားခြင်းတွေကတစ်ဆင့် ကလေးတွေ ဖွံ့ဖြိုးလာတဲ့ လှုပ်ရှားနိုင်မှု စွမ်းရည်တွေမှာ ညှိနှိုင်းဆောင်ရွက်ခြင်းနဲ့ အနေအထားတို့ ပါဝင်တယ်။ ဤအရာတွေက သင့်ကလေးအတွက် ခဲတံကိုင်ပြီး မျဉ်းဖြောင့်အတိုင်းရေးဖို့ လိုအပ်သော ကောင်းမွန်သော ကြွက်သား ကျွမ်းကျင်မှုအတွက် လမ်းကြောင်းပါပဲ။ အချိန်ကျလာတဲ့အခါ စာသင်ခန်းထဲက စားပွဲခုံပေါ်မှာ သင့်ကလေး သက်သောင့်သက်သာ ထိုင်နေနိုင်ဖို့အတွက် ကိုယ်ဟန်အနေအထားကောင်းကိုလည်း သေချာစေပါတယ်။ လှုံ့ဆော်ဖို့ ဒီသီချင်းနဲ့ ကခုန်ကြည့်လိုက်ပါ။   

  • သင့်ကလေးကို ကစားဖို့ အချိန်ပေးပါ။ ကလေးများသည် ဘာသာစကားတွင် အရေးကြီးသော ခြေလှမ်းဖြစ်သည့် ဟန်ဆောင် ကစားနေစဉ် အတွေးအမြင်စွမ်းရည်ကို စတင်ဖွံ့ဖြိုးလာကြသည် ​​သင်ယူခြင်း။

  • အနုပညာနဲ့ လက်မှုပညာတွေကို အတူတူလုပ်ပါ။ ဒါက စာရေးနိုင်တဲ့ စွမ်းရည်တွေ ဖွံ့ဖြိုးလာစေဖို့ နောက်ထပ် အသုံးဝင် နည်းလမ်းတစ်ခုပါ။ ကလေးများသည် အနုပညာနှင့် လက်မှုပညာများမှတစ်ဆင့် ၎င်းတို့၏ စိတ်ကူးများနှင့် အတွေ့အကြုံများကို ကိုယ်စားပြုခြင်းဖြင့် အတွေးအမြင်များကို ဖွံ့ဖြိုးစေသည်။ ၎င်းတို့သည် ညှပ်ခြင်း၊ ကူးထည့်ခြင်း၊ ပုံဆွဲခြင်း၊ ကိုင်ထားခြင်း စသည့် ကိရိယာများကဲ့သို့ ကြွက်သား ကျွမ်းကျင်မှု စွမ်းရည်များ ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်လာကြသည်။ ၎င်းသည် ခဲတံကိုင်ရန်နှင့် စာလုံးများနှင့် စကားလုံးများရေးရန် လိုအပ်သည့် ထိန်းချုပ်မှုကို ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်စေရန် ကူညီပေးသည်။  

  • သင့်နေ့စဉ်တစ်နေ့တာတွင် စာဖတ်ခြင်းနှင့် ရေးသားခြင်းသည် မည်သို့အဓိပ္ပာယ်ရှိကြောင်းနှင့် ရည်ရွယ်ချက်ရှိကြောင်း သင့်ကလေးအား ပြပါ။ အင်္ဂလိပ်လိုနဲ့ စျေးဝယ်တဲ့စာရင်းကို အတူတူလုပ်ဖို့ ကြိုးစားပါ။ သင့်ကလေးက စာတွေ ဒါမှမဟုတ် စကားလုံးတွေကို မရေးနိုင်သေးဘူးဆိုရင် မစိုးရိမ်ပါနဲ့၊ သူတို့က ဘာပစ္စည်းတွေလဲဆိုတာ ပြောတာကို သင်ချရေးနိုင်ပါတယ်။ ၎င်းက အကြောင်းအရာတွေကို စာချရေးပြီး ၎င်းတို့ကို ပြန်ဖတ်ရှူရတာ အဓိပ္ပာယ်ရှိကြောင်း သင့်ကလေးကို နားလည်စေပါတယ်။ ဈေးထဲမှာ ဈေးဝယ်တဲ့စာရင်းကို ဘယ်လိုဖတ်ပြီး သူတို့နှစ်သက်တဲ့ အစားအစာတွေကို ဘယ်လိုဝယ်တယ်ဆိုတာကို ပြပါ။ 

  • ဘောလုံးတစ်လုံးကိုသုံးပြီး ရိုးရှင်းတဲ့စကားလုံးတွေ ကို ပြောပါစေ။ ပစ်ပြီး ဘောလုံးတစ်လုံးဖမ်းဖို့ အလှည့်ကျလုပ်ပါ။ ရိုးရှင်းတဲ့ အင်္ဂလိပ်စကားလုံးတွေကို ဆိုပြပါ: d-o-g, p-i-g, d-u-ck, e-g-g, b-e-d, c-u-p, b-o-o-k, စသည်တို့ဖြစ်သည်။ အင်္ဂလိပ်လို အသံအားလုံးကို သေချာမသိဘူးဆိုရင် ဒီအခမဲ့ အသံထွက် ဇယား အက်ပ်ကို ဝက်ဘ်ဆိုက်ကနေ British Council's Learn English ကူးယူပါ။ 

  • အင်္ဂလိပ်လို စာလုံးများနှင့် စကားလုံးများကို ဖွဲ့စည်းရတာ ပျော်ရွှင်ပါစေ။ အချင်းချင်းရဲ့ ကျောပေါ်မှာ စာလုံးတွေရေးပြီး ဘာရေးထားလဲဆိုတာ တစ်လှည့်စီ ခန့်မှန်းခိုင်းပါ။ ကမ်းခြေက သဲပေါ်မှာ မျဉ်းကြောင်းတွေနဲ့ စာလုံးတွေ၊ စကားလုံးတွေ ဆွဲပါ၊ ဆပ်ပြာနဲ့ ပူဖောင်းတွေကိုသုံးပြီး ရေချိုးခန်း နံရံပေါ်မှာ မျဉ်းကြောင်းတွေ ဒါမှမဟုတ် စာတွေဆွဲပါ၊ အမွှေးရိတ် ခရမ်ကို ဗန်းထဲမှာထည့်ပြီး လှိုင်းပုံ မျဉ်းကြောင်းတွေ၊ ဇစ်ဇက် လိုင်းတွေ ဒါမှမဟုတ် စာလုံးတွေဆွဲပါ။ သင့်ကလေးငယ်တွေကို မြူဆိုင်းနေတဲ့ ကား ပြတင်းပေါက်တွမှာ ရုပ်ပုံတွေ၊ စကားလုံးတွေနဲ့ စာလုံးတွေ ဆွဲခိုင်းပါ၊ ပါစတာ၊ ဆန်၊ တုတ်ချောင်း ဒါမှမဟုတ် အရောင်နဲ့ အထည်တွေနဲ့ စကားလုံးတွေ ရေးဆွဲပါ။ 

သင့်ကလေးငယ်ရဲ့ စာရေးရမယ့် လမ်းခရီးဟာ ရှည်လျားသည်ဟု ခံစားရသော်လည်း အချိန်မတန်မီ အဆုံးထိ အလျင်စလို လုပ်ဆောင်ရန် သွေးဆောင်မှု မခံရပါစေနှင့်။ လမ်းတစ်လျှောက် ရှုခင်းများကို ခံစားပါ၊ စွဲမက်ဖွယ်ကောင်းသော ခရီးတစ်ခု ဖြစ်ပါစေ။